وبلاگ مدیران بلاگ اسکای
وبلاگ مدیران بلاگ اسکای

وبلاگ مدیران بلاگ اسکای

وبلاگ ۱۰ ساله شد

وبلاگ ۱۰ ساله شد. این عنوان خبری است که دیروز یکی از خبرگزاری‌ها ۱  منتشر کرده بود. البته شاید نتوان تاریخ تولد دقیقی برای وبلاگ مشخص کرد، چرا که وبلاگ هم مانند بسیاری دیگر از پدیده ها به مرور زمان تکامل پیدا کرده تا به حالت نهایی خود برسد. آنچه که ۱۰ سل پیش متولد شد، کلمه «Weblog» بود. بد نیست مختصری تاریخچه وبلاگ را با هم بررسی کنیم و با مهمترین رویداد‌های تاریخ وبلاگ آشنا شویم.

پیش از سال ۹۷: برخی روزنامه نگاران وبسایت‌های شخصی راه اندازی کرده بودند که مانند وبلاگ‌های امروزی بود.
دسامبر ۹۷: برای اولین بار از کلمه «Weblog» استفاده شد.
سال ۹۸: استفاه از وبلاگ بین برخی از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای رایج شد ولی هنوز تعداد وبلاگ‌ها محدود بود. 
مارس ۹۹: «LiveJournal» راه‌اندازی شد.
آوریل ۹۹: کلمه «Blog» به عنوان مخفف وبلاگ برای اولین‌بار به کار رفت.
آگوست ۹۹: سایت Blogger راه اندازی شد. با راه اندازی این سایت امکان وبلاگ نویسی به سادگی میسر شد و در نتیجه آن عده زیادی شروع به وبلاگ نویسی‌کردند
دسامبر ۲۰۰۱: اولین وبلاگ فارسی نوشته شد۲
جون ۲۰۰۲ : پرشین‌بلاگ راه اندازی شد.
آوریل ۲۰۰۳: بلاگ‌اسکای شروع به کار کرد.
۲۰۰۳: گوگل سایت بلاگر را خرید.
اکتبر ۲۰۰۷: وبلاگ مدیران بلاگ‌اسکای شروع به کار کرد
امروز : این یادداشت نوشته شد.

پی نوشت:
۱ - این جانب صریحا هر گونه ارتباط با عوامل سایت مذکور را تکذیب کرده و بر صهیونیست بودن آنها گواهی می دهم و فیلترشدن خبرگزاری بی‌بی‌سی را اقدامی موثر در جهت حفظ منافع ملی و مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی می دانم.
۲ - در صحت این تاریخ تردید دارم.

مولانا رومی، بلخی یا ایرانی؟

هرچند بر این پندارم که بسیاری از گردهمایی‌ها، سمینار‌ها و بزرگداشت‌هایی که این روزها برای مولانا جلال‌الدین بلخی(رومی) برگزار می‌شود نسبتی با نگرش ژرف و اندیشه ناب این بزرگ‌مرد پهنه فرهنگ و ادب جهان ندارد و باز هرچند می‌پندارم که این همه بزرگداشت و جشنواره، ذره‌ای بر بزرگی مولانا نخواهد افزود، همچنان که کم‌آشنایی مردم با دیگر مولانای این فرهنگ (مولانا بیدل دهلوی) ذره‌ای از شکوه اندیشه وی کم نکرده، با این حال ته دلم از این شکوه ظاهری خوشحالم و به هم وطنی با او به خود می‌بالم .
امسال (سال جهانی مولانا) برای معرفی این چهره درخشان سرزمینمان فرصتی مناسب نصیبمان شده بود که با کم توجهی و شاید کم تدبیری مسوولان فرهنگی کشور از دست رفت و کشوری که مدفن مولانا در آن واقع است از این ضعف ما بیشترین بهره فرهنگی را برد و مولانا را به عنوان یکی از شخصیت‌های فرهنگی خود به جهان معرفی کرد. هرچند مولانا و سایر بزرگان دانش و اندیشه و هنر جهان  هیچ کدام محدود به سرزمینی خاص نیستند. نه ایران نه ترکیه و نه هیچ کجا.

جمعی از طرفداران مولانا پایگاه اینترنتی برای معرفی وی به جهانیان ایجاد کرده‌اند که در آدرس www.mevlana-jalaluddin.com قابل دسترسی است. ظاهرا این دوستان در این وبگاه به وجه ایرانی شخصیت مولانا بیشتر پرداخته‌آند. امیدوارم در کارشان موفق باشند. 

برای آشنایی بیشتر با کار این دوستان به صفحه بمب گوگلی برای دفاع از هویت ایرانی مولانا مراجعه کنید 
برای آشنایی بیشتر با مولانا به Mevlana Rumi مراجعه کنید   

آیا Flash ، Sliverlight را در هم خواهد کوبید؟

Silverlight محصولی جدید از شرکت مایکروسافت برای طراحی برنامه های مالتی مدیا بر روی وب می باشد. چنانکه شما قبلا برای طراحی سایتهای مالتی مدیا و انیمیشن از Flash استفاده می کردید توصیه می کنم  سری هم به Silverlight بزنید.
برای دیدن نمونه کارهایی که با Silverlight طراحی شده اند به این صفحه مراجعه کنید. قبل از رفتن به صفحه مذکور برنامه Silverlight را از اینجا دریافت و نصب کنید تا امکان نمایش این نمونه کارها بر روی مرورگر اینترنت شما فراهم شود (در حال حاضر این برنامه مرورگر Opera را پشتیبانی نمی کند).

 

برای کار با Silverlight به چه چیزی نیاز دارم؟

  • برای طراحی لایه نمایشی از ابزار Expression Blend کمک بگیرید. Expression Blend نرم افزاریست از شرکت مایکروسافت برای طراحی انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی. توجه داشته باشید که این محصول را با Expression Web اشتباه نگیرید. Expression Web ویرایشگر HTML میباشد که جایگزین Frontpage شده است.(هر دوی اینها جزو خانواده Microsoft Expression Studio می باشند)
  • برای برنامه نویسی در Silverlight میتوانید از Visual Studio 2008 استفاده کنید. VS 2008 به شما امکان develop و debug برنامه های Silverlight را میدهد. برای برنامه نویسی در Silverlight احتیاج به یادگیری زبان جدید هم ندارید. توسط یکی از زبانهای NET. مانند #C و VB به راحتی امکان برنامه نویسی در Silverlight را دارید.


بهتر است بحت مقایسه Silverlight و Flash را به فلش کارهای حرفه ای بسپارم ولی به نظر می رسد با توجه به در دست داشتن سهم زیادی از بازار مرورگرهای وب توسط مایکروسافت و قدرت و توسعه NET. و اخلاق سلطه طلبی مایکروسافت، Flash چاره ای جز تسلیم شدن در برابر Silverlight را نداشته باشد.

دست یابی متخصصان ایرانی به فن آوری جدید امنیت شبکه

بعد از موفقیت های پی در پی متخصصان ایرانی در کشف داروی بیماری ایدز، ساخت بزرگترین ابر رایانه منطقه، پرتاب ماهواره به فضا و صدها پیشرفت چشمگیر دیگر هم اکنون موفقیت جدید بزرگ مردان ایران در دست یابی به فن آوری جدید امنیت شبکه را قبل از دکتر احمدی نژاد (فعلا دیوار کوتاه تر پیدا نمیشه) به همه ایرانیان تبریک می گویم.
فرضیه که همیشه بین متخصصان کامپیوتر، مخصوصا فعالان در حوزه شبکه و وب مطرح است نبود امنیت کامل روی وب در سطوح مختلف است. چنانکه هک شدنهای هر روزه سایتهای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا شاهدی بر این ادعاست. وجود مشکلات امنیتی در سیستم عامل سرور و بانک های اطلاعاتی از یک سو و مشکلات موجود در دیتا سنترها و باگهای موجود در نرم افزار وب سایت ها از سوی دیگر، همه دست به دست هم داده تا مدیران وب سایتها همواره بر روی لبه تیغ حرکت کنند و هیچگاه نتوانند به کاربرانشان تضمین امنیت کامل و مطلق را دهند. به طوریکه چندی پیش این مشکل دست به گریبان چند وب سایت بزرگ ایرانی شد و آه هزاران کاربر فارسی زبان را به همراه داشت. ناگفته نماند که با استفاده از روش های مختلف و به کار گیری نیروهای متخصص در این حوزه، امکان پایین آوردن درصد نفوذ پذیری را میتوان کاهش داد ولی در حال حاضر کسی ادعای برقراری 100% امنیت بر روی وب را نمیتواند داشته باشد.
همه این زیاده گویی ها فقط به این دلیل بود که اگر روزی سایتی هک شد مدیران آن سایت به جای فرافکنی و یاوه گویی در صدد رفع مشکل باشند و از روشهای مضحک استفاده نکنند. چندی پیش تیزرهای تبلیغاتی majles8.com را بارها و بارها از تلویزیون دیدیم که با برگزاری مسابقه ای درصدد تست وب سایت انتخابات مجلس هشتم بود. متاسفانه در روزهای ابتدایی این آزمایش، سایت مذکور مورد نفوذ قرار گرفت ولی مسئولان و مدیران مرتبط با این وب سایت چنان فن آوری بی نظیری را بعد از هک شدن به نمایش گذاشتند که باور کنید من هنوز متحیر آن هستم. اگر به سایت majles8.com سری بزنید با پیغام "مشترک گرامی دسترسی به این سایت امکان پذیر نمیباشد." مواجه میشوید ( بنده این موضوع را با سه ISP مختلف چک کردم و در هر بار نتیجه یکسانی دیدم) . دیگه نتیجه گیری، نقد و انتقادش را میسپارم به خودتون.


فقط چند توصیه به دست اندر کاران این پروژه :

  • مثل بقیه کشورها فعلا از برگزاری انتخابات آنلاین منصرف بشوید مخصوصا اینکه قبلا تو طرح دولت الکترونیکی با اون هزینه های کلان استعدادهای خودتون را نشون دادید.
  • اگر واقعا درصدد انجام این کار هستید بد نیست از با تجربه ها کمک بگیرید. سایتهای حرفه ای ایرانی با ترافیک و مراجعه کننده بالا که مدیران آنها تجربه های زیادی کسب کرده اند و با کمترین هزینه نرم افزاری و سخت افزاری چنین سایتهایی را سرپا نگه داشته اند کم نیستند.
  • به جای برگزاری مسابقه برای تست نرم افزارتان روشهای علمی تری هم وجود دارد و اگر در این تست با مشکلاتی مواجه شدید نیازی به پاک کردن صورت مسئله نیست.
  • لطفا بازار نرم افزار و وب و ... را از این که هست خرابتر نکنید. چنانکه این پروژه زبونم لال شکست بخوره دید مردم و مسئولان دولتی نه چندان آشنا به دنیای وب خراب شده و اطمینان آنها و در نتیجه سرمایه گذاریها در این حوزه کم رنگتر میشود.
  • لطفا به شعور مردم توهین نکنید همه ما بارها تبلیغ majles8.com را دیدم و شنیدیم. حالا ادعا نکنید که اصلا این مال ما نبوده و majles8.ir مال ماست.
  • برای بار آخر خواهش میکنم این کار را نکنید.

 

یه سوالی هم این آخر به سرم زد که نمیدونم با چه زبانی آنرا بیان کنم. اگر انتخابات به صورت آنلاین برگزار شد و همین طوری یه دفعه خود برنامه اشتباهی رای من را عوض کرد. همین طوری ها. خدای نکرده فکر بد نکنید. بعد چطوری میشه اثبات کرد که رای من یه چیز دیگه بوده؟ چه حرف بدی زدم مگه اصلا همچین چیزی ممکنه ؟؟؟!!!؟؟؟
یه سوال بی ادبی دیگه هم داشتم. من که الان تو وبلاگ مدیران بلاگ اسکای به majles8.com که یه سایت غیر مجاز است لینک دادم وبلاگ مدیران هم غیرمجاز و فیلتر میشه ؟؟؟!!!؟؟؟